Laatu- ja ympäristöpäämäärämme ovat
1. Toimintamme lähtökohta
2. Asiakkaiden laatu- ja ympäristötavoitteiden tukeminen
3. Ympäristömyönteisesti toimivien yhteistyökumppaneiden ja toimittajien käyttäminen
4. Asiakkaiden energiakäytön tehostaminen yrityksen toimenpiteiden avulla
5. Laatu-, turvallisuus- ja ympäristötietoisuuden lisääminen
6. Yrityksen vastuulla olevien aineiden ja jätteiden vähentäminen ja luonnon kuormittaminen
7. Henkilöstön laatu- ja ympäristöasioiden osaaminen
8. Muita laatu- ja ympäristötavoitteita
1. Toimintamme lähtökohta
Toimintamme lähtökohtana on laatu- ja ympäristöarvojen huomioiminen.
Lakeja, lupaehtoja ja muita velvoittavia säännöksiä noudatamme kaikessa toiminnassamme. Lisäksi noudatamme niitä vapaaehtoisten laatu- ja ympäristöohjelmien ja -asiakirjojen päätöslauselmia, joihin olemme sitoutuneet.
Ympäristösuojelullisia parannustoimia kehitämme rinta rinnan niihin kiinteästi liittyvien laatu- ja työturvallisuusasioiden kanssa.
Vuonna 2020 olemme päättäneet pienentää yrityksen hiilijaljälkeä. Olemme selvittäneet ja pyytäneet tavarantoimittajilta heidän tuotteen hiilijaljäljestä tietoja. Pyrimme käyttämään tai esittämään asiakkaille hiilineutraaleja tuotteita, joista meillä on tieto.
Vuonna 2021 solmimme leasingsopimuksen vuonna 2022 vaihtuviin sähköpakettiautoihin (5 kpl).
2. Asiakkaiden laatu- ja ympäristötavoitteiden tukeminen
Tavoitteena on noudattaa avainasiakkaiden laatu- ja ympäristötavoitteita, joiden toteuttamiseen yritys voi omalla toiminnalla vaikuttaa ja toteuttaa ne.
Asiakkaan kanssa käydään läpi heidän laatu- ja ympäristötavoitteet ja sovitaan kuinka niihin liittyvät toimenpiteet kirjataan ja seurataan.
Asiakkaiden kanssa sovitaan ns. seurantavälit. Lisäksi henkilöstö perehdytetään asiakkaan tavoitteisiin ja kuinka nämä tavoitteet saavutetaan.
3. Ympäristömyönteisesti toimivien yhteistyökumppaneiden ja toimittajien käyttäminen
Valinnassa etusijalla ovat ne yhteistyökumppanit ja toimittajat, joiden toiminta tukee A-Kumppaneiden tavoitteita.
Sopimusneuvotteluiden yhteydessä yritysjohto ja työnjohtajat arvioivat toimittajien laatu-, turvallisuus- ja ympäristölähtöisen toiminnan tason laadun, työturvallisuus- ja ympäristöjärjestelmämme mukaisesti. Toimittajasopimuksia pidetään yllä aliurakoitsija ja sopimusurakoitsijat osiossa.
80 % hankinnoista tehdään sopimustoimittajilla.
4. Asiakkaiden energiakäytön tehostaminen yrityksen toimenpiteiden avulla
Tavoitteena on merkittävimpien asiakkaiden kanssa löytää kunnostustapoja, joilla säästetään energiaa kunnostuksen päätyttyä.
Asiakkaiden kanssa pidetään palaveri, jossa kirjataan oleva tilanne ja tarjotaan vaihtoehtoisesti kunnostukseen sellaisia ratkaisuja, jotka kunnostuksen jälkeen säästävät energiaa ja asiakkaan ylläpitokustannuksia, mikäli se on mahdollista.
Selvitykset ja saadut työt kirjataan työmääräin seurantaan ja tavoitteena on, että omistaja pääsee seuraamaan toteutumista.
Esim. uusien kuivauslaitteiden virrankulutus kuivaustehoon verrattuna pienempi.
Sisäilman mittaroinnilla selvitetään todellisien ongelmien syitä ennen rakenteiden avaamisia.
5. Laatu-, turvallisuus- ja ympäristötietoisuuden lisääminen
Tavoitteena on lisätä henkilöstön laatu-, työturvallisuus- ja ympäristötietoisuutta ja saada sitä kautta aikaan parempaa työviihtyvyyttä, työterveyttä ja turvallisuutta sekä laadukkaampaa ja ympäristömyönteisempää toimintaa.
Yrityksessä käsitellään palavereissa (tietoiskuja) laatu-, työturvallisuus- ja ympäristöasioita.
Henkilöstölle järjestetään työturvallisuuskorttikoulutusta, tulityökorttikoulutusta, ympäristökoulutusta ja perehdytetään projekteihin, mihin he osallistuvat.
Jokaisella A-kumppanilla on voimassa oleva työturvallisuus- ja tulityökortti. Koulutuksista ylläpidetään rekisteriä.
Tavoitteena 0 (nolla) työtapaturmaa vuositasolla. Tapaturmattomat päivät on esillä toimiston seinällä. Tapaturmat ja läheltäpititilanteet tutkitaan ja liitetään toimintaympäristöömme anonyymisti. Tapaturmat ja läheltäpititilanteet käydään läpi toimihenkiö- ja työturvallisuustoimikunnan palavereissa.
Yrityksessä pyritään kirjaamaan toimintaympäristöön kaikki asiakaspalautteet (positiiviset ja negatiiviset) sekä käsittelemään henkilöstöpalavereissa miksi on onnistuttu tai miksi epäonnistuttu.
6. Yrityksen vastuulla olevien aineiden ja jätteiden vähentäminen ja luonnon kuormittaminen
Tavoitteena on käyttää mahdollisimman vähän luontoa kuormittavia aineita ja suorittaa jätteiden lajittelua niin työmailla kuin konttorissakin mahdollisuuksien mukaan.
Yrityksen toimintaa pyritään suunnittelemaan yhdessä asiakkaiden kanssa siten, että töissä käytettävät materiaalit ovat mahdollisimman ympäristöystävällisiä ja mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia. Lisäksi työmaat tulee suunnitella siten, että jätteiden käsittely on jo huomioitu työmaan alkuvaiheesta loppuun saakka.
Henkilöstön kanssa pidetään ns. suunnittelukokouksia ennen töihin ryhtymistä. Lisäksi henkilökunnalle annetaan koulutusta jätteiden lajittelusta ja lajittelun merkityksestä.
Ongelmajätteet toimitetaan aina ongelmajätelaitokseen. Lisäksi tulee huomioida ohjeet jätteiden käsittelystä, säilyttämisestä, pakkaamisesta ja kuljetuksesta.
7. Henkilöstön laatu ja ympäristö asioiden osaaminen
Henkilöstön laatu- ja ympäristötietoisuuden lisääminen ja rohkaiseminen aloitteellisuuteen ovat tapamme edistää laatu- ja ympäristöpolitiikan toteutumista käytännössä.
8. Muita laatu- ja ympäristötavoitteita
Yrityksen käytössä olevat autot pidetään uusina ja valintaperusteina toimii mm. päästöjen määrä.
Turhia ajoja pyritään välttämään sekä autojen käyttöä tehostamaan.
Henkilöstön kimppakyytejä kannustetaan työmatkoissa sekä turhaa edes-takaisin ajoa vähentämään.
Yrityksen käyttämien ylijäämä materiaalien kierrättämistä mm. lahjoittamalla niitä urheiluseuroille tai niitä tarvitseville tahoille (ei bisneskäyttöön).
Vaihtolavat ja metallijätteet noudetaan niiden keräyspaikasta edelleen uusiokäyttöön, sekä konttoripaperit kierrätetään.
Sähkön turhaa käyttöä on vältettävä, sekä pyrimme valitsemaan vihreää sähköä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Hei, haluan antaa kommentin.